یادداشت

خبرهای خوبی که در تار عنکبوتی رسانه، خفه می‌شود/ دفاع از یک هشتگ مبارک: «خبرخوب»

شناسه خبر: ODc2NDA /

در سیستم فعلی رسانه‌ای، خبرنگاران به صورت ناخودآگاه به دنبال مخابره و شکار صحنه‌های نامساعد، حرکت می‌کنند و همزمان تیتر یک مطبوعات، به انتشار اخبار بد، اجاره داده می‌شود. با این روند، جنسی از ناامیدی و سیاه نمایی در بدنه عمومی جامعه، جاری می‌شود.

تنکابن24 به نقل از  خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، سید مهدی سیدی در یادداشتی نوشت: قدیم تر‌ها، بین مردم اینچنین رسم بود که وقتی به هم می‌رسیدند، پس از چاق سلامتی می‌گفتند ان شاءالله خوش خبر باشی! این اشتیاق عمومی به شنیدن خبرهای تمیز و خوب، ریشه در‌نژاد و طینت آدمی دارد. اما دنیای مدرن، با کنار گذاشتن روح خلقت و ماشینی کردن انسان، او را به بدبینی کشانده و آدمی را وادار کرده است مدام در انتظار خبرهای ناخوشایند باشد.

البته ساختار رسانه مدرن نیز بر همین منطق استوار شده است، تا جایی که می‌گوید: «خبر خوب، خبر بد است». برای خبر، اصول و ارزش‌هایی می‌شمارند: جمع وسیعی را در بر بگیرد؛ تا جایی که می‌تواند مربوط به افراد یا مکان‌های مشهور باشد؛ در بردارنده استثناء و شگفتی باشد؛ و البته حامل نوعی از کشمکش، زد و خورد و یا التهاب باشد. همین گزاره به تنهایی کافی است که حوزه اخبار را به سمت و سوی خبرهای بد و سیاه بکشاند؛ چون می‌خواهد مخاطب خود را قلاب کرده، هیجانات او را بر انگیخته و احساساتش را درگیر رویداد‌ها کند.

اینچنین است که در این سیستم، خبرنگاران به صورت ناخودآگاه به دنبال مخابره و شکار صحنه‌های نامساعد، حرکت می‌کنند و همزمان تیتر یک مطبوعات، به انتشار اخبار بد، اجاره داده می‌شود. با این روند، ذهن مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی خبر، با استماع مکرر خبرهای بد، جامعه پذیر شده و جنسی از ناامیدی و سیاه نمایی در بدنه عمومی جامعه، جاری می‌شود. در نتیجه به مرور، درجه امیدواری در جامعه پایین آمده، سرمایه اجتماعی افت کرده، اعتماد عمومی زائل شده و مردم برای شنیدن خبرهای بد‌تر، آمادگی پیدا می‌کنند. اما حقیقت ماجرا آن است که خبرهای بد، ضریب خورده، روتوش شده و به سرعت در فرم‌های مختلف رسانه‌ای تکثیر شده و زاد و ولد می‌کند. آن وقت است که در این تار تنیده و پیچیده عنکبوتی، خبرهای خوب، خفه شده و شانس دیده شدن پیدا نمی‌کند.

این روز‌ها با فرصت شبکه‌های اجتماعی عکس محور، شاهدیم که برخی کاربران جوان این شبکه‌ها می‌کوشند تصاویری از لحظات شاد و زیبای زندگی خود را گزارش کنند، حتی اگر شده تصاویر پیتزا خوردن خود، یا نشستن روی نیمکت پاییزی پارک، یا سرزدن به سماور زغالی خانه مادربزرگ را روایت کنند. اما اینجا هنوز دو گام دیگر باقی مانده است:

نخست آنکه همین جمعیت گسترده تولید کننده مردمی، باید به نوعی از هدفمندی و رسالت محوری دست پیدا کنند تا اخبار خوب را ذیل یک دیدگاه تربیتی و انسان ساز، نشر دهند. دوم آنکه نظام رسانه‌ای ما بکوشد سیستم خود را تراز کرده و مجموعه عواملش را به خوش بینی خبری وادار کند.

عجالتا ابتکار عمل فارس با تولید هشتگ خبر خوب می‌تواند نقطه شروع مهم و قابل اعتنایی به نفع این دیدگاه جدید باشد.

 انتهای پیام/

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
مهمترین عناوین

کیمیا سامانه